יום רביעי, 24 בנובמבר 2010

פארק קנדה

מתוך ויקיפדיה, כרקע כללי:


פארק קנדה (בשמו המלא פארק איילון-קנדה) הוא פארק לאומי ישראלי בעמק איילון, קרוב למבוא חורון, המשתרע על פני 7,000 דונם.



מיקום

פארק איילון-קנדה שוכן מעט מצפון לכביש 1 (תל אביב - ירושלים), בקטע שבין מחלף לטרון למחלף שער הגיא.




גבי - אופניים חדשים...

היסטוריה

הפארק נמצא על שטח של שלושה כפרים ערביים לשעבר הראשון דיר איוב (בחלקו המזרחי של הפארק בסמוך לשער הגיא) נהרס במלחמת העצמאות ובהסכם שביתת הנשק עם ירדן נותר בשטח הפקר ולא יושב מחדש, שני הכפרים הנוספים הם עִמְוָּאס ויאלו. במלחמת ששת הימים גירש צה"ל את תושבי את הכפרים עמואס, יאלו ובית נובא (היום מבוא חורון), והרס את הבתים. יצחק רבין אמר שהוא נתן את הפקודה להרוס את הכפרים כדי שלא ישמשו מחסה לקומנדו מצרי. עוזי נרקיס אמר שהכפרים נהרסו בשל השתתפותם במצור על ירושלים ובקרבות הקשים באזור במלחמת העצמאות. הסבר אחר שניתן לפינוי הוא הרצון לבטל את מובלעת לטרון כדי לאפשר את יישור הכביש לירושלים ולמנוע דרישה עתידית במסגרת הסכם שלום, להשיב את השטח לממלכת ירדן. תושבי הכפרים קבלו פיצויים אך לא ניתנה להם רשות לחזור לבתיהם.
הקרן קיימת לישראל יסדה את פארק קנדה ב-1973 כאתר פיקניק ונופש. שמו הראשון היה 'פארק קנדה', כאות הוקרה לקהילה היהודית בקנדה, שתרמה את הכסף הרב לפיתוחו.‏  במשך שנים המשיכה הקהילה לתרום בקביעות לאחזקת הפארק, אך בראשית שנות ה-90 של המאה ה-20 הוצג סרט תחקיר שהראה את עברו הערבי של הפארק, והעובדה כי הוא שוכן מעבר לקו הירוק וטען שאסור להעביר כספי תרומות פטורים ממס מקנדה לצורך פיתוח הפארק. הקק"ל התנצל על שימוש בכספים מקנדה להקמת הפארק ושם הפארק הוסב ל-'פארק איילון', אך כדי למנוע בלבול בינו ובין פארק איילון הסמוך לתל אביב, הוא נקרא 'פארק איילון-קנדה'.




אסי - גם אופניים חדשים

מה בפארק

הפארק עשיר ביערות עצי בוסתן, וכולל מספר אתרים בעלי עניין, כמו עמק המעיינות, עינות איילון‏ ובאר איוב, תל איילון, מעיין התמרים, גבעת המצפור, חורבת עקד ועוד.
בפארק ניתן למצוא פרחים רבים, בהם סתוונית, כרכום חורפי, נרקיס מצוי ורקפת מצויה.
בראשית שנות האלפיים נעשה שיקום ופיתוח של אתרי טבע בגן בידי צעירים מקומיים על ידי חומרים טבעיים-מקומיים‏. בנוסף, האזור נחשב כאחד היעדים המוצלחים לסיורי אופניים‏.




גיא - עוד אופניים חדשים...


ועכשיו לחלק המעניין - אופניים בפארק איילון - קנדה:


זהו ללא ספק אחד האזורים המוצלחים ביותר לטייל.  מסלולים בשפע, במגוון סגנונות ורמות רכיבה.  המסלולים המפורסמים כוללים את ה 21K - מסלול XC המקיף את הפארק.  למסלול שתי נקודות התחלה, אחת צמודה לתחנת הדלק בשער הגיא והשנייה בכניסה הראשית לפארק, מזרחית לכביש 3.  אבל מאחר וזהו מסלול XC, שפרט לשתי עליות אימתניות לא כולל שום אלמנט מעניין, אסתפק בקישור לתיאור המסלול ואמשיך לחלקים המעניינים יותר - הסינגלים בפארק (ויש הרבה...).




שגיא על הרוקי...


סינגלים בפארק קנדה הוא אחד מארבעת המסלולים החביבים עלי ביותר (יחד עם חדיד + בן שמן, כרמי יוסף ודרך הסוכר).  בפארק הזה למדתי רכיבה טכנית ברמה גבוהה ושיפרתי באלמנטים הרבים והמגוונים שלו את היכולות שלי.  מה שיפה בסינגלים כאן הוא שכל אחד יכול לרכב ולהינות מאוד, ללא קשר לרמת ניסיונו ורמתו הטכנית.  רוכבים מתחילים יכולים לסנגל כאן בכיף, ומדי פעם לרדת מהאופניים או לנסות משהו מיוחד.  רוכבים מתקדמים פונים לחלקים האקסרימיים יותר של הפארק, לירידות המטורפות במהירות מופרזת, למדרגות הענק ול"אנדלס" המפורסם.






הסינגל הידוע ביותר הוא הסינגל השחור, שנפתח על ידי קק"ל (כמה מילים טובות על קק"ל והשת"פ איתם, החמצת פנים כלפי הרט"ג - והמשכנו הלאה...).  הוא הסינגל הבסיסי המקיף חלק מהפארק ורמתו היא בסיסית ברובה - מה שמאפשר גם לרוכבים מתחילים להתנסות ברכיבה במאפיינים היחודיים של הפארק.  מה מאתגר שם כל כך?  אז ככה:
קודם כל - הפארק משתנה כל הזמן.  הקרקע משנה תוואי וקטע טכני שעברנו בקלות לפני חצי שנה נהיה לא כל כך טריוויאלי (ההפך גם נכון, אבל זה פחות מאתגר...).  יש המון (אבל המון...) קטעים זורמים והמון (אף פעם לא יספיק לי...) קטעים טכניים, שם אפשר לעצור, להתנסות, לצלם, להתנסות שוב - ולחזור לנסות עוד פעם אחרי שבוע, חודש או שנה.


אני ממליץ לבקר בפארק בחורף, אבל לא מייד אחרי גשם.  יומיים אחרי המקום מושלם - הקרקע מהודקת, ויותר נוח לתקל אלמנטים, גם הסינגלים הזורמים נוחים יותר - בקיץ יש להם נטייה לפתח דרדרת קשה...


לרוב אני חונה בחניון התחתון ומתחיל את הטיול בטיפוס מייגע (אבל ממש...) עד למגדל התצפית.  ממגדל התצפית יוצא סינגל מזרחה, המגיע לצומת המרכזי.  זהו מעין מרכז לכלל הסינגלים, מכאן מגיעים לכולם וכולם בסוף מתנקזים לנקודה זו.  מכאן מתחילים שני סינגלים שמהווים את הסיומת ליום:


הראשון - סינגל המעיינות:  לאור בקשה של קק"ל הפסקנו לרכב בו, למרות שהוא ללא ספק אחד הטובים.  מהיר וזורם, קפיצות מזדמנות ותמיד יש מטיילים מבוהלים מקבוצת המטורפים שמגיעה לכיוונם במהירות (יכול להיות שזו הסיבה שביקשו להפסיק? - למרות שטענו שזה בגלל השרידים הארכאולוגיים?...).  הוא מתחיל מהצומת ויורד בתוך הערוץ עד המעיין - בחניון התחתון...


השני - הסינגל השחור:  בעיני, טוב יותר מהמעיינות, כי הוא ארוך, זורם, בתחילתו מלא ב"משחקי אבן" ובהמשך כמה מקפצות שמקנות "זמן אוויר" איכותי במיוחד...  איך מגיעים אליו? - מהצומת מערבה לכיוון המגדל ומייד אחרי מעבר הבקר ימינה לתוך הסינגל.  הוא מקיף את כל הרכס, ומגיע לכביש כחמישים מטר מעל החניון התחתון...


בקבצי ה GPS שבקישור קיים מסלול מקוצר, שאינו כולל את סינגל מבוא חורון ואת ה"אנדלס", אני מתחייב להשלים אותם בהמשך.  אבל הוא כן כולל סינגל טכני, הכולל ירידות מהירות, עליות וירידות טכניות, עם קטעים שבהם אין ברירה אלא לעצור ולהסתכל...






אותה ירידה, שתי אפשרויות...



בקיץ צריך להתחיל כאן מוקדם, כי אין טיפת צל בפארק.  בחורף, כמו שכתבתי - לא לבוא מייד אחרי הגשם ולהתלבש חם...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה